Hardlopen,  Persoonlijk,  Sporten

Onverwachte wending

De titel doet al vermoeden dat er even iets totaal anders ging dan verwacht. Iets wat voor mijn 30ste zeker niet op mijn "to do-lijst" stond. Helaas is het onmogelijk om op alles in het leven controle te hebben. Hier lees je welke onverwachte wending mijn leven nam.

Zo werkt het ook met je gezondheid. Uiteraard kan je goed voor jezelf zorgen, gezond en gevarieerd eten, sporten, noem maar op. Toch gaat er dan wel eens iets mis en krijgt alles een andere wending.

Factoren die van invloed zijn op je gezondheid zijn bijvoorbeeld stress, genetische effecten maar ook fysieke of mentale belasting van het lichaam. In deze Coronatijden is de mentale belasting voor veel mensen (extra) groot. Ook de mate van het ervaren van werkdruk en stress kent zijn toppunt tijdens deze pandemie. Het is dus belangrijk om goed voor jezelf te blijven zorgen, en werkdruk te verminderen als je deze ervaart.

lavender and massage oils
Photo by Elina Fairytale on Pexels.com

Hoe zorg je dan goed voor jezelf? Hoe voorkom je een onverwachte wending? Voor mij is het belangrijk om mijn werk af te wisselen met sporten en relaxmomentjes. Deze relaxmomenten bestaan uit:

  • theedrinken
  • een kruidenbad
  • wandelen
  • boeken lezen
  • muziek maken/luisteren
  • koken/bakken
  • films/series kijken

Daarnaast let ik goed op mijn voeding. Voldoende vitamine en mineralen dragen bij aan de gezondheid. In ons huishouden eten wij bijvoorbeeld ook bijna niets uit pakjes en zakjes zo goed als alles is puur natuur. In zakjes en pakjes zitten vaak toevoegingen die niet altijd even gezond zijn. Voor mij is de toevoeging van tarwe ook een van de redenen om de zakjes en pakjes links te laten liggen. Scheelt mij weer een hoop buikpijn.

Wat veel mensen zich ook niet beseffen is dat voldoende slaap ook belangrijk is voor je gezondheid. Het verschilt per persoon hoeveel slaap voldoende is, gemiddeld ligt dit voor een volwassene tussen de 7 en 9 uur per nacht. Let er maar eens op bij jezelf. Wanneer ik minder dan 8 uur slaap in een nacht, ben ik de dag erna een wrak. Moe, futloos, snel last van pijntjes etc.

Door stress kan je een verminderde nachtrust ervaren. Lang wakker liggen, woelen, heftig dromen, noem maar op. Tuurlijk hebben we hier allemaal wel eens last van. Is dit iets wat met regelmaat terugkomt, dan is het wel belangrijk om er serieus mee aan de slag te gaan.

Als ik een stressvolle dag achter de rug heb, lukt het soms niet om in slaap te komen. Mijn hoofd maakt dan overuren. Wat mij dan helpt is op mijn rug in bed gaan liggen en vanaf mijn hoofd tot mijn tenen alle drukpunten met het matras benoemen. Ik doe dit in gedachte en breng hierbij mijn gedachtes tot rust, alsook mijn ademhaling. Probeer het ook eens uit, wie weet helpt het jou ook.

Sommige dingen die onze gezondheid beïnvloeden zijn genetisch bepaald. Je krijgt ze er gratis bij, geen geld terug, alsjeblieft, en bedankt. Zo heb ik een slechte rug. We noemen dit bij mijn ouders thuis bouwfoutjes. Soms kan je er wat aan doen, soms ook niet.

Maar wat is er dan aan de hand? Waarom is er een onverwachte wending?

Mijn hele leven heb ik al last van rugklachten. Meestal na een nacht goed slapen, of wat oefeningen van de fysiotherapeut was het zo over. Zo had ik een aantal weken geleden ook last van mijn rug. Niet alarmerend dacht ik, totdat het zo’n vier weken geleden een toppunt had bereikt qua pijn. Trillend van de pijn en uitstraling in mijn been toch maar de huisarts gebeld. Na verschillende bezoekjes aan artsen kwam het hoge woord eruit “Louise, je hebt een hernia”.

Daar schrok ik toch wel even van! Nog geen 30 en al een hernia. Dat stond dus niet op de planning, maar heeft wel geleidt tot een andere wending van mijn leven. Gelukkig heb ik geleerd goed naar mijn lichaam te luisteren en ga ik niet hardlopen als ik last heb van mijn rug. Een wijs besluit volgens de artsen, anders was ik nog verder van herstel geweest.

In 80% van de gevallen hersteld de hernia zich vanzelf en is een operatie niet nodig. Een traject dat tussen de vier weken tot enkele maanden kan duren, met therapie en pijnmedicatie. Helaas dus voorlopig niet hardlopen. Maar wel met de therapie werken aan verbetering van de rugspieren om herhaling te voorkomen en over een tijdje wel weer te kunnen hardlopen.

Ga ik nu bij de pakken neerzitten nou mijn leven een onverwachte wending heeft gekregen? Nee! Ik ga vechten voor mijn herstel en jullie meenemen hierin. Het past ook wel bij deze blog; anderen inspireren om ook dromen waar te maken, want die droom van hardlopen met astma ga ik waarmaken!

Up and downs, but I will get there - quote

4 reacties

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: